luni, 25 iulie 2011

Vacanta pe la noi


I. Mii de tone de alge stranse de responsabilii apelor??!!

Acum vreo 10 zile algele  pareau o masa compacta in apa marii la Mamaia. Am zis sa sun totusi si la Directia de la Constanta si la Apele Romane de la Bucuresti pentru a sesiza situatia. Am dat peste inertie cu pretentii.
Localul m-a informat ca ar lucra in fiecare noapte ceva utilaje, adica ei fac tot ce pot, dar mi-a comunicat si alteva, zicea el ca  in urma cu trei saptamani situatia era la fel in Cipru. Era raspunsul lui pentru ceea ce tot ii spusesem eu despre alte tari, vecine sau nu, in care autoritatile se descurca mult mai bine si nu vezi apa marii in halul acela.
Bucuresteanca m-a intrebat retoric daca s-a preocupat cineva serios de aceasta problema in ultimii 20 de ani, alocand si fondurile necesare, desigur. Am fost lasata sa inteleg ca respectiva chestiune n-a fost in atentia si nici o prioritate a guvernantilor pana acum, dar ca are o parte de vina si turistului de rand care n-a reusit s-o impuna pe agenda ministrilor. Mi-a mai amintit si de implicatii ecologice, asta ca sa ma lase fara replica. In opinia dumneai adica, o ampla actiune de curatare a algelor de la mal nu poate avea loc. Totul trebuie trebuie facuta delicat pentru a nu perturba echilibrele naturale, de parca turistii de fiecare vara care se zbenguie pe langa mal sunt animale marine! Desi am argumentat cat am putut, am priceput ca vorbesc in van, mai ales ca era o perioda in care Apele Romane erau implicate intr-un alt scandal. La oaresce timp dupa incheierea convorbirii am realizat ca nu am pus in discutie sumele care se incaseaza pentru inchirierea plajelor catre operatorii privati. Ce s-a intamplat cu banii stransi peste ani? Nu puteau reprezenta pricipala resursa pt achizitionarea echipamentelor necesare intretinerii litoralului? Cu aceste intrebari in minte, in zilele urmatoare i-am vazut pe tinerii care au in grija sezlongurile strangand in saci de rafie algele pe care marea le scosese la mal in cursul procesului natural de auto-curatare. De fapt, era nisip amestecat cu plante, ceea ce era si mai bine, se castiga in greutate. Pentru un timp, perioada care a cuprins si un sfarsit de saptamana, ceea ce se adunase ramasese langa mal. Nu stiu, asadar, cum au inaintat tractoarele pe acolo. Din fericire pentru noi turistii, au existat si scurte intervale in care apele s-au eliberau singure de alge si ne-am bucurat astfel de sesiuni de bai curate, as putea spune chiar igienice.

Si la mare, dar mai ales o data intoarsa acasa am vazut numeroase stiri bazate pe comunicatele de la Apele Romane in care se evidentiau cate sute de tone de alge stransesera harnicii slujbasi ai institutiei respective. Nemaipomeniti sacii aia de pe plaja! Chiar daca s-a incheiat vacanta am vrut sa o sun pe bucuresteanca sa o intreb ce destinatie au avut totusi banii obtinuti de stat din inchirierea plajelor. N-am prins-o pentru ca e vremea concediilor. Mai incerc la sfarsit de august pentru ca as mai vrea sa aflu si altceva, a fost in vacanta la Mamaia si facut bai cu alge?


II. Multumesc dl. Popescu!

Asa il cheama. E un domn a carui masina cu nr. de Bucuresti fusese parcata miercurea trecuta in fata unui hotel situat catre capatul nordic al statiunii Mamaia. Pentru ca nu gasise un loc liber o asezase incomodand alte turisme, DAR isi lasase nr. de telefon in geam, pe o foaie dintr-o agenda. In marea de lipsa de bun-simt care ne inconjoara, m-am simtit bine vazand un astfel de comportament. Trebuie sa precizez ca nu a fost blocat vehiculul cu care am calatorit eu. Cu atat mai mult, Multumesc dl. Popescu!

III. Nebunia locurilor de parcare de pe trotuare

Exista si la Mamaia. Am vazut intr-o seara turisti iesiti la promenada, dar strecurandu-se de fapt, unii printre altii, din cauza latimii trotuarelor care era de sub un metru, cred. Mai foloseau si bordurile inalte de pe margine, pe post de barna (vezi evolutii gen Nadia Comaneci). Nu mai spun cum era sa intalnesti in cale, pe acelasi trotuar si un jeep al carui bot ocupa jumatate din spatiul destinat plimbaretilor.

Niciun comentariu: