duminică, 3 iulie 2011

Bacalaureatul si judecatorii lui Jean Valjean

Nu credeam ca e cazul sa ma bag de la inceput in chestiuni de mare amploare, dar asist la situatii care te sperie. Sunt o persoana care a picat de doua ori la examenul de admitere in facultate pe vremea lui ceasca si stiu ce inseamna sa nu treci un examen major (am prostul obicei sa doresc sa scriu numele lui ceausescu cu litera mica de cate ori pot; e valabil si pentru porecla). Afland ultimele stiri mi-am zis: Stai sa vezi ce se pun pe tocit in urmatoarea perioada si dupa ce o sa treaca bac-ul o sa uite cam tot! Fara sa vrei iti dai seama ca nici asa n-o sa fie mare scofala daca o sa  ia bac-ul pe cinstite. Le lipsesc cele douasprezece clase facute cum trebuie, cu o programa si examinari concepute de PEDAGOGI cu har. Cati vad si acum ca sunt putini profesori bine calificati, iar intre ei gasesti multi adanc incorsetati in specialitatea lor, mai mult preaslavind-o in cautarea unor elevi ideali, decat transmitand-o scolarilor de nivel mediu si loazelor! De ce m-au sagetat astfel de ganduri? Pentru ca am reusit totusi sa intru la facultate in 1989 si am terminat-o pe vremea cand nu se infiintasera inca fabricile de diplome (pentru carcotasi, pentru mine principalul obstacol la admitere a fost economia politica, nicidata n-am lat mai mult de 5,30). Si atunci puteai trece printr-o facultate ca rata prin apa. I-am vazut pe profesorii care ne dictau cursuri, iar noi eram pur si simplu scribisori. Am inteles ca era bine sa ai o prezenta 100% si sa reciti cursul pe subiecte la examene si luai 10 cu felicitari, chiar daca era evident ca nu ai inteles nimic din poezie. L-am observat o data, undeva pe un hol,  pe un fotbalist celebru despre care se spunea ca nu prea da pe la scoala (parca nu era totusi la FF), dar care a obtinut diploma bine mersi. De aceea ma intreb, pe aceste radacini adanc infipte in neperformanta care prim pas catre un invatamant de calitate ar fi mai potrivit: ridicarea stachetei cu un metru sau initierea unui antrenament serios si de lunga durata pentru cel care trebuie sa sara?

O concluzie

 M-a amuzat ceea ce a spus unul din rectorii din invatamantul superior, care crede ca era nevoie de un moment al adevarului in privinta bac-ului, dar spune ca universitatatile se vor adapta si vor organiza admiteri si in toamna. As intreba eu, chiar o sa fie studenti mult mai buni abolventii de liceu care au picat acum la bac, dar o sa-l treaca in toamna? Nu stiu de ce, dar chiar daca n-am avut nici eu parte de el, imi doresc un bacalaureat care sa reprezinte mai mult de trei luni de tocit intr-o vara. Cat despre copiii picati care fac parte dintr-o generatie care mie mi se pare scapata din mana, nefinisata? Nu-mi ramane decat sa sper sa nu fie multi care sa sufere traume de tipul "Jean Valjean".

Niciun comentariu: