luni, 25 iulie 2011

I. Iertare, iertare, dar sa facem rand!

Cand am auzit ca Laszlo Tokes sustine ca romanii ar cam trebui sa-si ceara iertare pentru perioada post - Trianon mi-a venit in cap ceea ce gandeam mai de mult, dar n-am avut prilejul sa exprim pana acum. Atunci cand ii vedeam de multe ori pe liderii maghiarilor din Romania cerand cu o oarecare emfaza drepturi fara limite pentru comunitate ma intrebam intotdeauna, oare nu ar trebui sa ceara altfel? Sunt lucruri care li se cuvin, intradevar, dar au moderatia de a cere si in functie de posibilitati (vezi universitatea de stat maghiara).  De ce imi doream o alta atitudine? Pentru ca stiu, dar ei au uitat, ca nu i-au tratat cu prea mult respect pe romanii din Transilvania inainte de 1918. Eu asa zic ca e de bun simt, cand nu ai fost in stare sa oferi ceea ce tu ceri de la altul, faci intr-un alt mod solicitarea, cu o oarecare moderatie. Asa incat m-as pune la coada inainte sa cer iertare conationalilor maghiari asteptand, intr-o ordine impusa de cronologia istorica, sa-si ceara si mai intai ei scuze romanilor.

P.S. Nu mi-am format o opinie in legatura cu studiul istoriei si geografiei in limba maghiara, poate si pentru ca sunt de parere ca e mai bine ca scolarii acestei comunitati sa invete limba romana ca o limba straina. Asa e pentru ei.  E o realitate pe care eu am intalnit-o cand eram la randul meu tanara fata, pe undeva pe granita de vest. Nu puteai vorbi cu un copil maghiar pentru ca el acasa auzea numai limba materna.

II. Kelemen Hunor un model pentru noi

Declaratia lui legata de axa Bucuresti-Budapesta-Bruxelles mi-a placut. E un fel de apel la arbitraj de care noi, romanii, si mai ales reprezentantii nostri, nu avem de ce sa ne temem. Mai ales daca stim sa adoptam un comportament care sa denote atat gentilete, cat si existenta unei „coloane vertrebrale nationale”. Mi-as dori sa vad cum solicitam si noi atentia cuvenita pentru minoritatile romanesti din tarile vecine (nu intra in discutie  R. Moldova unde situatia e diferita), asa cum as vrea asist cat mai curand la inaugurarea un ICR la Belgrad, Sofia etc.

Niciun comentariu: